Czytanie i pisanie to podstawowe umiejętności jakie zdobywają uczniowie w klasach I-III. Aby opanowali je w zadowalającym stopniu konieczna jest pomoc rodziców. Ich zainteresowanie postępami dziecka w duzym stopniu podnosi poziom czytania i pisania.
SCENARIUSZ ZEBRANIA Z RODZICAMI
TEMAT: Jak zachęcić dziecko do nauki czytania i pisania?
Cele: zapoznanie z sposobami prawidłowego czytania i pisania wdrażanie do doskonalenia umiejętności czytania i pisania stwarzanie możliwości do wymiany doświadczeń budowanie właściwych relacji między rodzicami a nauczycielem
Przebieg. Przywitanie i przedstawienie tematu zebrania. Rozmowa wprowadzająca ukierunkowana pytaniami: Czy chętnie dzieci się uczą? Kto z państwa systematycznie pomaga dziecku w nauce? Jakie zadania sprawiają dzieciom największe trudności? Ocena poziomu czytania i pisania uczniów. Nauczyciel omawia na czym polegało badanie tempa czytania
Test J. Konopnickiego do badania tempa głośnego czytania jest testem indywidualnym, jednominutowym. Badany uczeń czyta go głośno przez jedną minutę w obecności wyłącznie nauczyciela. Zaczyna go czytać zawsze od początku. Każde błędnie odczytane słowo jest na wtórniku przekreślane i odliczane od wyniku końcowego. Test określa ile słów jednosylabowych uczeń powinien przeczytać z końcem roku. Dla Dla ucznia klasy drugiej liczba ta powinna przekroczyć 22słowa. Analiza wyników : 20 % uczniów przeczytało więcej niż 100 słów ( bardzo szybkie tempo czytania) , 40% przekroczyło 50 słów , pozostali mieszczą się w dolnych granicach normy. Szczegółowe informacje rodzice otrzymują na kartach oceny. Zadowalającym jest fakt, że większość uczniów całościowo odczytuje wyrazy. Trudności odnoszą się do wyrazów wielosylabowych, ze zbiegiem spółgłosek. Ocena poziomu pisania – rodzice obserwują zeszyty ze sprawdzianami przepisywania, pisania z pamięci i ze słuchu. Określają z czym dzieci maja trudności? Od czego zależy prawidłowe czytanie i pisanie? Aby dziecko prawidłowo czytało i pisało musi mieć właściwie rozwinięte: aparat artykulacyjny (język, wargi, zęby, podniebienie, gardło, krtań, tchawicę ,nos) Umożliwia on poprawną wymowę głosek i wyrazów. Jego doskonaleniu służą pomoce z serii: „Logopeda radzi” /prezentacja pomocy/ analizator słuchowy i wzrokowy ustalona lateralizację ( przewagę prawej ręki i prawego oka lub lewej reki i lewego oka) sprawność manualną chęć do nauki czytania i pisania Jaki zmysł preferuje twoje dziecko? Segregowanie umiejętności: WZROKOWCY SŁUCHOWCY CZUCIOWCY lubią się uczyć przez obserwacje pamiętają twarze, ale zapominają imiona lubią rysować nie mówią dużo lubią ład i porządek nieład burzy ich koncentrację lubią rozmowę nie zwracają uwagi na ilustracje powtarzają głośno zapisane słowa zapominają twarze, pamiętają słowa wola mówić niż patrzeć hałas burzy ich koncentrację lubią się uczyć wykonując różne czynności lubią ruch, zapachy smaki nie lubią czytać maja kłopoty z ortografią muszą się poruszać, gestykulują lubią bliski kontakt z drugim człowiekiem nie są dobrymi słuchaczami
Podkreślenie konieczności rozwoju wszystkich sfer. Wymiana doświadczeń- rodzice na przygotowanych arkuszach papieru dają propozycje jak zachęcają uczniów do czytania i pisania, dzielą się doświadczeniami. Jak zachęcić do czytania i pisania – wskazówki Zawsze mieć czas na rozmowę, nie odtrącaćgo, ufać dziecku Rozwijać zainteresowania Stosować formy zabawowe „ zabawa uczy i rozwija wyobraźnię” Czytać wspólnie przynajmniej 20 min. dziennie Słuchać jak dziecko czyta Zachęcać do rysowania, kolorowania, malowania Zachęcać do podpisywania swoich prac Stosować pochwały i nagrody Wspierać, a nie wyręczać Doceniać osiągnięcia dziecka, a nie stopnie Prezentacja metod usprawniających czytanie i pisanie czytanie całościowe sylab i wyrazów, czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami, czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań, czytanie selektywne głośne i ciche czytanie chóralne, ćwiczenia w rozumieniu treści teksty z lukami literowymi (wpisanie w puste miejsca odpowiedniej litery, która stanowi trudność ortograficzną), teksty z lukami sylabowymi, teksty z lukami wyrazowymi, przepisywanie z dodatkowymi poleceniami np. wypisywanie wyrazów z trudną literą przekształcanie tekstu – zamiana liczby pojedynczej na liczbę mnogą, stosowanie ćwiczeń w pisaniu z pamięci i ze słuchu. Podsumowanie, pożegnanie Wiesława Szum |